Aanvullende (3e ) Corona Vaccinatie en de griepprik

Geplaatst op 08-11-2021  -  Categorie: Algemeen

De beroepsgroep NVMDL en de Nederlandse Vereniging voor Hepatologie (NVH) adviseren gehoor te geven aan een eventuele oproep voor de aanvullende 3e coronavaccinatie en u aanvullend te laten vaccineren.

De meest kwetsbare groepen patiënten, zoals die zijn vastgesteld door de behandelaars, hebben inmiddels een oproep gekregen. De verwachting is dat hierna ook minder kwetsbare mensen worden uitgenodigd voor een aanvullende vaccinatie.

De overheid bepaalt in overleg met het RIVM en het OMT de volgorde van vaccinatie. Wij kunnen ons goed voorstellen dat u van mening bent dat u met uw leverziekte tot de kwetsbare groep behoort. Maar mogelijk heeft u nog geen oproep gehad, bijvoorbeeld via uw ziekenhuis. In dat geval kunt u de oproep via de overheid afwachten. Die oproepen worden gedaan aan de hand van leeftijdsgroepen en onderliggende ziektes. De meeste oproepen zullen begin 2022 plaatsvinden.

Griepprik
Ieder jaar krijgt de NLV veel vragen of het wel verstandig is om de griepprik te halen. Maar ook nu, in deze tijd met corona, blijft het belangrijk u ook te beschermen tegen griep d.m.v. een griepprik.

Als u een uitnodiging voor een griepprik krijgt, adviseren de beroepsgroep NVMDL en de Nederlandse Vereniging voor Hepatologie t hieraan gehoor te geven.

Indien u geen uitnodiging voor een griepprik heeft gekregen en van mening bent dat u wel tot de risicogroep behoort - bijvoorbeeld omdat u immuunsysteem onderdrukkende medicatie gebruikt of levercirrose heeft - , is het raadzaam om dit met uw behandelend arts te bespreken.