Levertumoren algemeen

Levertumoren kunnen worden onderverdeeld in goedaardige en kwaadaardige levertumoren.

Goedaardige levertumoren

Goedaardige levertumoren komen veel voor en omvatten onder meer cysten* (blaasjes gevuld met vocht), haemangiomen (bloedvatgezwellen), adenomen (ophopingen van goedaardige levercellen) en focaal nodulaire hyperplasie (FNH, een combinatie van galwegen, gezonde levercellen en bindweefsel).

*wanneer er meer dan 20 cysten in de lever aanwezig zijn, spreekt men van een polycysteuze leverziekte.

Kwaadaardige levertumoren

Kwaadaardige tumoren kunnen rechtstreeks van de lever uitgaan, we spreken dan van primaire leverkanker. Secundaire leverkanker is kanker in de lever die is ontstaan door uitzaaiingen van een tumor ergens anders in het lichaam. Bij deze vorm van leverkanker spreekt men ook wel van levermetastasen.

Er zijn meerdere vormen van kwaadaardige leverkanker
Hepato Cellulaire Carcinoom (HCC)
Cholangio Carcinoom, ook wel galwegkanker genoemd (CC)

FNH - Leveradenoom

Contactpersoon

Voor leden van de NLV is veelal telefonisch contact met een ervaringsdeskundige mogelijk. Stuur een e-mail met uw vragen aan ofni.[antispam].@leverpatientenvereniging.nl De NLV legt contact met de ervaringsdeskundige en deze maakt per e-mail een telefonische afspraak. Bij het lotgenotencontact kunt u geen medische vragen, vragen over medicijngebruik of levensverwachting stellen. Het leven met deze aandoening staat centraal.