Leverfalen

Leverfalen kan plotseling ontstaan (acuut leverfalen) of zich over langere tijd ontwikkelen (chronisch leverfalen). We bespreken hier het acuut leverfalen. Door beschadiging van het leverweefsel ontstaat acute verstoring van de leverfuncties.

Word lid

'Een lidmaatschap helpt jou en je naasten om met je ziekte om te gaan, erover te leren en om te verwerken.'

[Sipke Jan Bousema, 2016]

Word nu lid!

Verschijnselen van acuut leverfalen

Tot de verschijnselen behoren misselijkheid, braken, buikpijn en vermoeidheid. Specifieke symptomen zijn hepatische encefalopathie (ammoniakstapeling). Dit gaat gepaard met neurologische verschijnselen als apathie, sufheid en verwardheid. De patiënt kan epileptische aanvallen (stuipen) krijgen of in coma raken. Tevens is er sprake van stollingsstoornissen, geelzucht, nierinsufficiëntie en uiteindelijk uitval van orgaanfunctie. Acuut leverfalen is betrekkelijk zeldzaam (1-10 gevallen per miljoen inwoners per jaar) en is levensbedreigend.

Oorzaken van acuut leverfalen

Bij volwassenen wordt acuut leverfalen vooral veroorzaakt door:

• leverontsteking door een virale hepatitis; door alcohol (alcoholhepatitis) of een auto-immuunreactie (auto-immuun hepatitis);
  • leverbeschadiging door medicijnen (paracetamol)en/of giftige stoffen;
  • het afsterven van leverweefsel (leverinfarct);
  • stofwisselingsziekten (bijvoorbeeld de ziekte van Wilson);

Bij 15-25% van de gevallen bij volwassenen en tot 50% bij kinderen kan geen oorzaak worden aangetoond.

Lees hier het artikel 'Acuut leverfalen kan iedereen overkomen' op de website van de Nederlandse Transplantatie Stichting (bewerkt artikel uit de NLVisie)

De diagnose van acuut leverfalen

Op basis van de klachten en het lichamelijk onderzoek kan de diagnose overwogen worden. Bloedonderzoek laat onder andere verhoogde concentraties van leverenzymen en bilirubine zien. De waarden van de bloedstolling zijn afwijkend. Het eiwitgehalte (albumine) in het bloed is verlaagd. Daarnaast stijgt het gehalte aan ammoniak (afvalstof) in het bloed.

Echografie of een CT-scan van de buik toont afwijkingen aan de lever aan, een vergrote milt en eventueel ascites. Door microscopisch onderzoek van stukjes leverweefsel (leverbiopsie) kan de diagnose bevestigd worden. Door een endoscopie van het bovenste gedeelte van het maag-darmkanaal kunnen spataderen in de slokdarm opgespoord worden.

Levertransplantatie bij acuut leverfalen

Omdat levertransplantatie het uiterste redmiddel is, moet bij vermoeden van een acuut leverfalen in een vroeg stadium overleg worden gevoerd met een van de drie levertransplantatiecentra in Nederland (Erasmus MC Rotterdam, LUMC Leiden, UMC Groningen). In Nederland is het UMCG het transplantatiecentrum voor kinderen.