gonda

Gonda, november 2018

Zo geel als een kanarie

"Mijn naam is Gonda. Op het moment van schrijven ben ik 36 jaar, geboren en getogen in Maastricht. Ik ben 13 jaar samen met Mathijs en ik heb drie lieverds van katten.

Bijna twee jaar geleden werd ik opeens zo geel als een kanarie en had ik zoveel pijn aan mijn gewrichten dat ik me een oud wijf voelde met versleten knieën. Ook was ik zo moe dat ik het merendeel van de dag sliep. Nadat ik was getest op verschillende ziektes, van hepatitis E tot malaria, echo’s had laten maken en een MRI-scan had ondergaan, werd ik uiteindelijk opgenomen in het ziekenhuis. Er werd een biopt van mijn lever genomen en kreeg ik mijn diagnose: Auto Immuun Hepatitis (AIH).  Dat was een behoorlijke schok. Ik wist niet eens wat het was, want ik had er nog nooit van gehoord en de arts die mij het nieuws kwam brengen, was al over een levertransplantatie aan het spreken. Daar was ik behoorlijk ondersteboven van.

Nu zou het zo’n vaart nog niet lopen. Ik kreeg een hele reeks medicijnen voorgeschreven om mijn leverwaardes naar beneden te krijgen. Na 4 dagen mocht ik het ziekenhuis uit, een dag voor mijn verjaardag. Dat was mooi, want ik was bang dat ik mijn 35e verjaardag in het ziekenhuis moest gaan vieren.

Inmiddels ben ik al weer een tijdje stabiel. Even afkloppen, want je weet maar nooit. Het kan snel gaan met AIH. Ook is het behoorlijk wennen, om te leven met een chronische ziekte. Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor de mensen om mij heen. Ik probeer er zoveel mogelijk over te lezen, wat ook een van de redenen is dat ik lid ben geworden van NLV.

Over twee weken begin ik met een baantje voor mijn werk-fit-traject. Hoewel ik op dit moment volledig ben afgekeurd, wil ik toch kijken hoeveel ik nog kan, want alleen maar thuiszitten is ook niks. Ik kijk er erg naar uit om te beginnen. Verder mag ik deze maand ook weer bloed prikken in het ziekenhuis, ter controle. Daar ben ik inmiddels ook een routinier in. Hoewel ik denk dat alles wel goed is, is het toch iedere keer weer afwachten. We zullen zien wat de uitslag is."