Update coronavirus (COVID-19) 31 maart

Geplaatst op 31-03-2020  -  Categorie: Algemeen

31 maart 2020

We zijn weer een week verder. We merken dat het nieuws stabiliseert en de extra nieuwsbrief mensen voorziet van de nodige informatie. Uiteraard kunt u ons altijd mailen en bellen met vragen. Een aantal items uit de vorige Extra Nieuwsbrieven zijn in dit nummer (wederom) herhaald. Dit omdat het vreselijk belangrijke onderwerpen zijn. Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat het ziekteverloop van het coronavirus bij mensen met een leverziekte anders is. Internationaal wordt hier momenteel veel onderzoek naar gedaan. Tot nu toe zijn de bevindingen niet anders dan bekend. Uiteraard houden wij u op de hoogte als hier wijzingen in komen.

Wij zullen weer een Extra Nieuwsbrief opstellen wanneer hier opnieuw aanleiding voor is.

Maatregelen opgesteld door het RIVM blijven onverminderd van kracht
Nogmaals met klem: neem alle voorschriften zoals opgesteld door het RIVM in acht.
We hebben het al eerder gezegd: iedereen heeft een heel hoog risico op het krijgen van het virus. Mensen met een leverziekte lopen zeker een hoog risico, maar dit is niet hoger dan bij ieder ander. Het risico wordt verkleind door strikt alle maatregelen zoals opgesteld door het RIVM in acht te nemen.

Zorg voor andere zieke (lever-)patiënten gaat door
De IC-bedden en het tekort aan handen op de IC domineren het nieuws. Daar is grote nood, dat laat onverlet. Echter, de zorg voor patiënten met, in ons geval, een leverziekte gaat al dan niet in gewijzigde vorm ook door. Wel zullen de regels die door het ziekenhuis in acht zijn genomen, onverminderd van kracht zijn. Dus als er ernstige problemen ontstaan ten gevolge van de leverziekte: neem voor overleg telefonisch contact op met het behandelcentrum. Bij klachten die met het coronavirus te maken hebben: neem telefonisch contact op met de huisarts.

Virus opgelopen en ziek: neem contact op met de HUISARTS
Ook bij mensen met een leverziekte heeft het virus een verloop van geen klachten tot ernstig ziek. Let goed op uw klachten en volg altijd de instructies zoals door het RIVM opgesteld. https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

De MDL-artsen hebben aangegeven dat bij klachten van het coronavirus eerst contact opgenomen moet worden met de huisarts. Mocht deze vragen hebben, dan kan de huisarts contact opnemen met de MDL-arts. De MDL-artsen geven aan dat het coronavirus geen leverziekte veroorzaakt of deze verergert.

Bij lichte klachten hoeft geen contact met de huisarts te worden opgenomen, bij koorts  boven de 38 graden wel! Geef bij de huisarts aan dat er niet gestopt mag worden met de immunosuppressiva. Mocht de huisarts toch willen overleggen, dan kan deze contact opnemen met de MDL-arts.

Transplantatie
Alle transplantatiecentra hebben de NLV laten weten dat zij hun uiterste best doen om de transplantaties door te laten gaan.

Woensdag 25 maart sprak prof. dr. Robert Porte, transplantatiechirurg en hoofd levertransplantatie van het UMCG,  in het televisieprogramma 1 Vandaag  (NPO1) over de druk op de IC-bedden voor overleden donors. Voor hen zijn namelijk ook IC-bedden nodig. Bekijk deze uitzending.

Voor gerichte informatie verwijzen wij naar de websites van de transplantatiecentra en van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS).
Voor transplantatiepatiënten: klik hier
Voor wachtlijstpatiënten: klik hier

Leverziekte en IBD (Inflammatory Bowel Diseases, ziekte van Crohn of colitis ulcerosa)
Voor mensen die naast hun leverziekte ook IBD hebben is meer informatie over IBD en het coronavirus te vinden op de website van onze collega’s van de CCUVN.
Voorgeschreven medicijnen voor IBD niet laten staan, ook niet zelf de dosis wijzigen.

Cirrose
Deze patiënten hebben altijd het risico dat bij een infectie de lever minder goed gaat werken, dus ook bij een infectie met het coronavirus. Het coronavirus zelf veroorzaakt geen leverziekte. Mocht u, met levercirrose, ernstige klachten hebben van het coronavirus: neem contact op met de huisarts.

Goede websites

www.rivm.nl/coronavirus/covid-19
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19
www.leverpatientenvereniging.nl (extra nieuwsbrieven)
websites van de behandelcentra

Tranplantatie
Erasmus MC
Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)
UMC Groningen (UMCG)
Nederlandse Transplantatie Stichting

Leverziekte en IBD
De CCUVN heeft een lijst met vragen en antwoorden op hun website:

Kantoorbezetting NLV
De medewerkers van de NLV werken vanuit huis. De telefoon is doorgeschakeld zodat wij de telefoon kunnen beantwoorden. Het kan zijn dat u het antwoordapparaat krijgt. Spreekt u eerst uw telefoonnummer in en dan uw naam. Zonder telefoonnummer kunnen wij u niet terugbellen.

Tot slot
Zelfs in deze zware tijd vinden de MDL-artsen en chirurgen nog tijd om contact te houden met de NLV. In elke e-mail vragen ze hoe het met ons gaat en drukken ons op het hart gezond te blijven! Het is hartverwarmend en uiteraard zetten wij een gelijke boodschap ook in elke e-mail naar hen.

Onze gedachten en alle positieve energie zijn voor:
- alle artsen, verpleegkundigen en anderen in de zorg die hun familie en vrienden nu veel moeten missen
- alle mensen in de zorg die niet in beeld zijn
- voor iedereen die zich zo hard inzet op welk vlak dan ook en thuiswerken niet mogelijk is
- de achterban van de NLV en iedereen die ons een goed en groot hart toedraagt:

Zorg goed voor jezelf! Wij denken aan jullie!

dagelijks-leven-hartje-in-hand-liggend