Update Coronavirus (COVID-19)

Geplaatst op 17-03-2020  -  Categorie: Algemeen

Informatie voor mensen met een levertransplantatie en getransplanteerden

Publicatiedatum 17 maart 2020

De NLV wordt geïnformeerd en past de informatie indien nodig zo spoedig mogelijk aan. Voor de laatste informatie verwijzen wij u naar de sites van het RIVM en NVMDL.

Elke dag worden de geldende afspraken geëvalueerd en bijgesteld. Voor de laatste update zie de officiële kanalen van het RIVM. De NLV volgt het standpunt van de Nederlandse Vereniging voor Maag Darm en Lever: www.mdl.nl Zij volgen de adviezen van het RIVM.
Ook transplantatieartsen, chirurgen, radiologen etc. hebben regelmatig overleg met hun beroepsorganisaties en indien nodig wordt het beleid bijgesteld.

Meest belangrijk blijft
- veelvuldig handenwassen met water en zeep;
- beperken van contact tot het hoogst noodzakelijke;
- quarantaine voor degenen die ziek zijn. Hierbij zijn luchtwegklachten, koorts en malaise de tekenen waar je extra op moet letten. Ga niet naar de huisarts of het ziekenhuis, maar neem telefonisch contact op.

Deze adviezen zijn hetzelfde voor mensen met een leverziekte en getransplanteerden als voor de algemene Nederlandse bevolking.

Zie voor de laatste stand van zaken:

Besmettingsrisico
Uit wetenschappelijk onderzoek uit Italië lijkt dat leverpatiënten niet een hoger risico lopen dan mensen zonder leverziekten. Mogelijk dat de remming van het immuunsysteem ervoor zorgt dat de infectie zelf minder heftig verloopt. Meer onderzoek is nog nodig.
Conclusie: mensen met een leverziekte en getransplanteerden lopen risico op het krijgen van het COVID-19 virus, maar waarschijnlijk net zoveel als mensen zonder leverziekte of transplantatie.

Op de wachtlijst voor transplantatie: geen specifieke adviezen

Ook voor mensen op de wachtlijst voor transplantatie zijn er geen andere adviezen dan die van het RIVM. De transplantatiecentra hebben intensief overleg over COVID-19.
De transplantatiecentra zijn op dit moment (dinsdag 16 maart) niet gesloten voor levertransplantatie. Donoren en ontvangers moeten wel getest worden op corona voordat donatie en acceptatie kan plaatsvinden. Ook wordt per patiënt door het medisch team beoordeeld of transplantatie op dit moment strikt nodig is.

Geplande leveroperaties
Geplande (electieve) leveroperaties worden, indien mogelijk, uitgesteld. Spreekuren verlopen zoveel mogelijk en indien mogelijk telefonisch. U wordt door uw behandelaar/behandelend team van op de hoogte gesteld.

Dringend advies
Neem bij twijfel telefonisch contact op met het behandelcentrum en ga er niet zonder overleg naar toe.