Taboe en Stigma onderzoek MDL-aandoeningen

Geplaatst op 20-09-2018  -  Categorie: Algemeen

Vind je het ook weleens lastig om over je leverziekte te praten? Willen mensen wel over je klachten horen of stuit je in je omgeving op onbegrip? Veel mensen in Nederland praten liever niet over hun ziekte, of de lichamelijke ongemakken of de gevolgen ervan. Er lijken stigma’s en taboes op deze onderwerpen te ontstaan. De Nederlandse Leverpatiënten Vereniging, in samenwerking met de Maag Lever Darm Stichting (MLDS), wil deze lastige onderwerpen onderzoeken met als doel om het bespreekbaarder maken.

Waarom dit onderzoek
Samen met de MLDS en zes andere patiëntenverenigingen starten we dit onderzoek om te kijken of er daadwerkelijk een stigma of taboe ervaren wordt. Welk stigma of taboe is dit en hoe beïnvloedt dit het leven van de patiënt? Deze informatie gebruiken we voor een videocampagne waarin we aandacht besteden aan deze stigma’s en taboes.

Zo doe je mee
Het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 5 tot 10 minuten. De antwoorden worden uiterst zorgvuldig en volledig anoniem verwerkt. De resultaten van het onderzoek kun je in de loop van volgend jaar via de social media kanalen van de Nederlandse Leverpatiënten Vereniging en de MLDS terugzien.

Klik op de volgende link om de vragenlijst in te vullen

Alvast heel hartelijk dank voor de medewerking!