Patiëntenorganisaties leveren belangrijke bijdrage aan de zorg

Geplaatst op 23-03-2017  -  Categorie: Algemeen

Meer dan ooit in het dertigjarig bestaan van de Nederlandse Leverpatiënten Vereniging (NLV) speelt zij een aanzienlijke rol in diverse gremia die van belang zijn voor de organisatie van de zorg voor leverpatiënten en het wetenschappelijk onderzoek naar oorzaak en optimale behandeling van hun ziekten.

Heel veel leverpatiënten en andere betrokkenen hebben zich de afgelopen dertig jaar enorm ingezet, maar het heeft dan ook wat opgeleverd: inmiddels wordt de NLV in het maatschappelijke veld gezien als een waardevolle gesprekspartner. De NLV heeft graag een stem bij de ontwikkeling van zorgpaden, zorgprotocollen, richtlijnen, aanvragen van wetenschappelijke studies, nationale plannen en de goedkeuring van opname van medicijnen in de basisverzekering. Het is goed te merken dat onze kennis vanuit het patiëntenperspectief wordt gewaardeerd. Maar de inbreng van patiënten kan nog beter worden geborgd.

Lees het volledige arikel in het tijdschrift MAGMA - JAARGANG 23 / NUMMER 1 / MAART 2017