PSC-patienten gezocht voor onderzoek naar nieuw geneesmiddel

Geplaatst op 01-12-2016  -  Categorie: PSC  -  Bron: AMC - Academisch Medisch Centrum

De afdeling maag-darm-leverziekten van het AMC is op zoek naar patiënten met PSC die zouden willen deelnemen aan een onderzoek waarbij een nieuw geneesmiddel wordt getest.

Voordat een geneesmiddel kan worden voorgeschreven, wordt een lang en intensief ontwikkelingstraject doorlopen. Allereerst worden medicijnen getest in verschillende laboratoriummodellen, bij dieren en bij gezonde vrijwilligers (fase 1). Deze onderzoeken moeten aantonen dat een medicijn veilig is en hoe het in het lichaam werkt.

Vervolgens volgt een studie (fase 2a) bij een kleine groep patiënten waarbij informatie wordt verkregen over de veiligheid, de werkzaamheid en het effect van de onderzoeksmedicatie. Bij een goed resultaat vindt een vervolgstudie plaats bij een iets grotere groep patiënten om vervolgens de meest effectieve dosering van de onderzoeksmedicatie vast te stellen (fase 2b studie). Aansluitend volgen diverse studies met grotere groepen patiënten, meestal wereldwijd (fase 3 studie).

Pas als alle bovengenoemde fasen met een goed resultaat zijn afgerond, komt de onderzoeksmedicatie voor registratie in aanmerking en kan het medicijn door artsen worden voorgeschreven. Vanaf dat moment krijgt een geneesmiddel een naam. Voor die tijd wordt het medicijn enkel met een nummer aangeduid.

Het onderzoek in het AMC betreft een fase 2a onderzoek. Mocht u interesse hebben in deelname aan dit onderzoek, kunt u voor meer informatie kijken op de website van het AMC.