Goedkeuring vergoeding Xifaxan 550

Geplaatst op 28-06-2016  -  Categorie: Algemeen

Norgine B.V. heeft gisteren aangekondigd dat het Nederlands Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de vergoeding van XIFAXAN® 550 (rifaximin-α 550 mg) heeft goedgekeurd als toevoeging aan lactulose, voor de profylaxe van de 3de en daaropvolgende episodes van klinisch manifeste hepatische encefalopathie bij patiënten ≥ 18 jaar. De vergoeding is van kracht vanaf 1 juli 2016.*

Hepatische encefalopathie is een mogelijk levensbedreigende neuropsychiatrische aandoening die geassocieerd wordt met chronische leverziekte. Peter Martin, Chief Operating Officer van Norgine: “We weten dat hepatische encefalopathie een grote invloed heeft op de levens van patiënten, hun families en zorgverleners en zorgstelsels. Deze beslissing toont opnieuw de waarde aan van XIFAXAN® 550 bij het verminderen van recidiverende episodes van manifeste hepatische encefalopathie, wat uiteindelijk kan helpen bij het verlagen van de zorgkosten voor deze patiënten.”

XIFAXAN® 550 wordt vergoed in Australië, Engeland, Finland, Duitsland, Ierland, het Groothertogdom Luxemburg, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Schotland, Zweden, Zwitserland en Wales. Naar schatting leven 500.000 mensen in Europa met gevorderde chronische leverziekte, waarvan 40% hepatische encefalopathie zal ontwikkelen.**

Norgine bezit op dit moment de rechten voor het in de handel brengen van XIFAXAN® 550 mg (bekend als TARGAXAN®