Bij vragen over corona-virus

Geplaatst op 03-03-2020  -  Categorie: Algemeen

De NLV is benaderd met de vraag wat ons advies, met betrekking tot het corona-virus, aan mensen is met een auto-immuun leverziekte en /of een transplantatie.
(update 3 maart 2020)

Er zijn veel vragen over het reizen met het (drukke) openbaar vervoer en vermijden van de werkplek voor mensen met een kwetsbare gezondheid. Hier is vooralsnog geen noodzaak voor, mits de maatregelen, zoals opgesteld door het RIVM, in acht worden genomen.

Mocht u toch onzeker zijn over deze situatie, dan kunt u overleggen om thuis te mogen werken als dit mogelijk is. Maar een directe noodzaak is er op dit moment niet. Wij adviseren alleen telefonisch contact met de (huis)arts op te nemen als er iets in uw medische situatie verandert zoals hieronder beschreven.

De beroepsvereniging van de Leverartsen, de NVMDL heeft op haar website hun standpunt gepubliceerd. De NLV volgt dit standpunt, evenals het standpunt van het RIVM:
Stop niet zonder overleg met uw arts met uw medicatie, gezien de risico's van een opvlamming.
Het is vooral van belang om het risico op besmetting zoveel mogelijk te beperken door:

(1) hygiënemaatregelen in acht te nemen:
- was de handen regelmatig,
- hoest en nies in de binnenkant van de elleboog,
- gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze na gebruik weg.

(2) mogelijke risicomomenten op contact met virus infecties te vermijden, dat wil zeggen:
- niet reizen naar gebieden waar het virus is vastgesteld,
- niet op bezoek gaan bij mensen die recent (< 2 weken geleden) in gebieden zijn geweest waar het virus is vastgesteld,
- niet op bezoek gaan bij mensen met klachten van koorts, hoesten en kortademigheid,
- Bezoek aan evenementen waar veel mensen zijn zoals concerten of beurzen vermijden.

Bij nieuwe klachten die kunnen passen bij een luchtweginfectie, zoals hoesten of toenemende kortademigheid, is het verstandig laagdrempelig de temperatuur te meten en bij temperatuurverhoging (>38 graden) in eerste instantie de huisarts telefonisch te raadplegen.

Informeer uw huisarts of andere zorgverlener altijd over welke medicatie (naam en dosering) u gebruikt. Als u biologische medicatie gebruikt raden wij u aan bij temperatuurverhoging de volgende injectie uit te stellen totdat u heeft overlegd met uw arts.

Meer informatie vindt u op de RIVM website
www.rivm.nl/coronavirus/covid-19. Daar vindt u algemene informatie over het virus, video’s en veelgestelde vragen, onder andere over hoe u besmetting zo veel mogelijk kunt voorkomen.