Virale hepatitis

Wat is hepatitis?

Hepatitis betekent ontsteking van de lever. Het woord hepatitis is afgeleid uit het Grieks. Hepar betekent lever en itis betekent ontsteking. Hepatitis komt vrij veel voor. Eén op de twintig mensen krijgt in zijn leven te maken met een vorm van hepatitis. Vaak is een virus de oorzaak van hepatitis. We noemen dit een virale hepatitis. Hepatitis kan ook andere oorzaken hebben.

Vanwege de grote reservecapaciteit van de lever geven leverziekten vaak pas in een laat stadium klachten. Dit komt doordat het gezonde deel van de lever de verschillende functies goed genoeg kan uitvoeren.

Stadia van het ziekteproces

Leververvetting -> leverontsteking -> leverfibrose -> levercirrose
Levercirrose is een risicofactor voor het ontstaan van leverkanker. Levercirrose kan ook leiden tot leverfalen.

Virale en niet-virale hepatitis

Afhankelijk van de oorzaak van hepatitis onderscheiden we twee vormen:
• virale hepatitis
• niet-virale hepatitis

Virale hepatitis

Bij virale hepatitis is er sprake van een leverontsteking waarbij de oorzaak een virus is. Er zijn verschillende virussen die hepatitis kunnen veroorzaken. De bekendste zijn het hepatitis A-, B-, C-, D- en E-virus. De volgorde van de letters zegt iets over hoe lang het virus bekend is. Zo zijn hepatitis A en B al langere tijd geleden ontdekt en hepatitis E niet zo lang geleden.

Een op de tweehonderd mensen is drager van een hepatitisvirus. Er zijn meer mensen besmet dan bekend is, omdat de klachten bij hepatitis in de beginfase lijken op die van griep. Ook kan iemand besmet zijn zonder klachten te hebben. Vooral bij hepatitis B en C kan het lang duren voordat de ziekte zich openbaart, terwijl iemand dan al lange tijd besmet is met het hepatitisvirus.

Vormen van virale hepatitis

Hepatitis A

• oorzaak is het hepatitis A-virus
• wordt overgedragen door voedsel en drinkwater dat besmet is met het virus
• geneest vanzelf en wordt niet chronisch

Hepatitis B

• oorzaak is het hepatitis B-virus
• wordt overgedragen via bloed-bloedcontact en via onveilige seks
• geneest meestal vanzelf maar kan ook chronisch worden en een ernstige leverontsteking veroorzaken

Hepatitis C

• oorzaak is het hepatitis C-virus
• wordt overgedragen via bloed-bloedcontact
• is een ernstige leverontsteking die in de meeste gevallen chronisch wordt
• is in de meeste gevallen te genezen met medicijnen

Hepatitis D

• oorzaak is het hepatitis D-virus
• wordt overgedragen via bloed-bloedcontact en via onveilige seks. Besmetting met het hepatitis D-virus kan alleen als iemand op dat moment ook het hepatitis B-virus bij zich draagt
• veroorzaakt een acute hepatitis, die over kan gaan in een chronische vorm

Hepatitis E

• oorzaak is het hepatitis E-virus
• de klachten lijken op die van hepatitis A
• kan chronisch worden. Dit komt vaak alleen voor bij mensen met een sterk verminderde weerstand, bijvoorbeeld na transplantatie, chemokuur, en bij chronisch zieken

Niet-virale hepatitis

Niet-virale hepatitis is een leverontsteking die niet wordt veroorzaakt door een virus, maar andere oorzaken heeft.