Leveradenomen: Goedaardige tumoren?

Mijn ziekte geschiedenis is begonnen begin 1990. Nou ja, begonnen... Als ik terugkijk, kan ik constateren, dat ik al jaren erg moe was, hetgeen ik handig camoufleerde door tussentijds veel te rusten. Bloedonderzoek wees uit dat de leverwaarden nogal verstoord waren en dat ik een hoge bezinking had. Men dacht aan de ziekte van Pfeiffer of aan galstenen, hetgeen allebei niet het geval bleek te zijn.

Klachten

Mijn klachten bestonden uit: gewichtsverlies, geen eetlust, pijn in de bovenbuik en moe, doodmoe. Na een PTC (onderzoek om de galwegen in beeld te brengen) kwam de voorlopige diagnose: een cholangio-carcinoom, een galweg-tumor. Het gezwel zat bij mij op de plaats waar de linker- en de rechter galgang samen komen, hetgeen een aanwijzing was van een mogelijke Klatskin-tumor.

Operatie

Ik werd doorgestuurd van het streekziekenhuis naar het AMC in Amsterdam, waar ik zeer vriendelijk ontvangen werd. Enkele weken later volgde de operatie. Er werd een stuk van de lever weggenomen, evenals het galsysteem tot aan de twaalfvingerige darm. De papil van Vater wordt bij die operatie ook meegenomen. Van eigen dunne darm werden er nieuwe aansluitingen op de lever en de twaalfvingerige darm gemaakt. Er was echter een probleem: de rechter galgang was niet uitgezet waardoor er slechts met moeite een aansluiting kon worden gemaakt. Ook de linker galgang was maar matig opgezet.

Uitslag: goedaardig!

Het was een zeer zware operatie met nogal wat complicaties waaronder een grote leverbloeding en hevige koorts. Maar er volgde een verrassende uitslag. Het was geen Klatskin-tumor, er was sprake van benigne fibroserende ontstekingen in de leverhilus, het was dus goedaardig! De operatie werd toen in het AMC sedert zes jaar uitgevoerd en ik was de elfde patiënt met een goedaardige uitslag (slechts 13%!).

Er waren nog meer leuke zaken. Ik was als leerkracht verbonden aan een basisschool en kreeg gigantisch veel post. Per dag stroomden tientallen brieven en kaarten binnen en dat gedurende bijna zes weken. Hoewel ik uit Limburg kwam, had ik elke dag bezoek van heel veel lieve mensen. Prachtig! Mijn kamer was behangen met tekeningen en kaarten, de papegaai hing vol met rozenboeketten. Toen ik naar huis ging zeiden de artsen rondom mijn bed: 'Ach jee, daar gaat het winkeltje!'

Eind goed al goed zou je denken!

Ans