Informatie en lotgenotencontact

De Nederlandse Leverpatiënten Vereniging informeert over alle leveraandoeningen en biedt patiëntenondersteuning. Dit doen wij op verschillende manieren:

Informatiebijeenkomsten

Voor bijna alle leveraandoeningen, heel zeldzaam of vaker voorkomend, organiseert de Nederlandse Leverpatiënten Vereniging (NLV) voorlichtingsbijeenkomsten. De frequentie verschilt per ziektebeeld.

Je krijgt informatie over de stand van zaken van de nieuwste onderzoeken, de behandeling en het medicatiebeleid ten aanzien van jouw ziektebeeld. Artsen of andere betrokkenen uit het zorgveld verzorgen de presentaties. Daarnaast organiseren we workshops en lezingen die ziekteoverstijgend zijn, zoals bijvoorbeeld over chronisch ziek zijn en het UWV, de communicatie tussen arts en leverpatiënt of over voeding. Tenslotte is er natuurlijk voldoende gelegenheid om ervaringen met elkaar uit te wisselen.

Als lid van de NLV kun je deze bijeenkomsten gratis bijwonen. Ben je geen lid, dan vragen wij een financiële bijdrage. Het lidmaatschap van de NLV is niet overdraagbaar.

Logenotencontact per e-mail of telefoon

Soms is het prettig om eens met een gelijkgestemde te praten. Iemand die, vanuit zijn of haar eigen ervaring, weet hoe het is om met jouw aandoening te leven.

Verschillende vrijwilligers binnen de Nederlandse Leverpatiënten Vereniging gaan telefonisch of per e-mail met lotgenoten in gesprek. Ben je lid en wil je eens praten met een lotgenoot? Je vindt de  emailadressen op de laatste pagina van de NLVisie. Ontvang je de NLVisie niet, maar wens je wel contact met een lotgenoot, neem dan contact met ons op.

UWV en WIA

Veel leverpatiënten krijgen te maken met (tijdelijk) verlies van arbeid en vallen vervolgens onder de WIA, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. Kom je in de ziektewet terecht of staat je baan op het spel vanwege je leverziekte? Voor meer informatie en lichte ondersteuning kun je terecht bij het Juridisch Steunpunt van Ieder(in). De NLV is lid van Ieder(in). Jouw vragen, als lid van de NLV, worden daarom in behandeling genomen.

Orgaandonatie

De Nederlandse Leverpatiënten Vereniging (NLV) is voorstander van een Actief Donor Registratiesysteem (ADR). Voor het benodigde lobbywerk ondersteunt de NLV activiteiten van de Twee Miljoen Handtekeningen Club. We werken rondom orgaandonatie samen met relevante patiëntenorganisaties en andere betrokken partijen, waaronder de Nederlandse Transplantatie Stichting.

Meer informatie over orgaandonatie:

2 Miljoen Handtekeningen

Nederlandse Transplantatie Stichting