Hepatitis B: Zorgen voor elkaar

Vol trots pakt Donald zijn telefoon. Op het scherm is een foto van zijn vrouw te zien. ‘Mooi is ze, hé?’ Donald en zijn vrouw zijn al 29 jaar gelukkig getrouwd. Maar ze hebben ook moeilijke tijden gekend. Toen Donald doodziek was door hepatitis B, was dit erg zwaar voor hen beiden. De familie van de patiënt lijdt net zo hard mee.

De diagnose

Op zijn huwelijksreis in Indonesië wordt Donald erg ziek, hij heeft constant diarree en hoge koorts. Hij laat zich op reis nog onderzoeken. In eerste instantie blijkt hij last te hebben van een worminfectie die goed te behandelen is. Wanneer Donald terug in Nederland is, gaat de diarree niet over. Verder onderzoek in het ziekenhuis leidt tot zijn diagnose: hij heeft hepatitis B en een ernstig beschadigde lever.

Doodziek

Al gauw wordt duidelijk dat een levertransplantatie de enige optie is voor Donald. Doordat zijn lever afbraakproducten, zoals ammoniak, niet meer af kan voeren, ontstaan er ammoniak ophopingen in zijn lichaam. Hierdoor raakt hij twee keer in een levercoma. Ook krijgt hij een enorme bloeding aan zijn slokdarm. Donald gaat hard achteruit. Maar hij maakt zich geen zorgen om zichzelf, enkel om zijn vrouw, die als Indonesische in Nederland zou achterblijven als hem iets zou overkomen. ‘Op een gegeven moment voelde ik dat ik weer naar een coma toe ging. Toen heb ik een heel goed gesprek gehad met de dominee. Na dat gesprek bad ik hardop: “Heer, u mag mijn leven hebben, ik leg het in uw handen. Ik ben bereid om te sterven, maar zorg alstublieft voor mijn vrouw.” Wonderlijk genoeg lag Donald 36 uur later op de operatietafel voor zijn levertransplantatie.

Zorgen voor elkaar

Inmiddels voelt Donald zich weer goed. Als hij terugdenkt aan zijn ziekteperiode, vindt hij het vooral vervelend voor zijn omgeving. ‘Mensen realiseren zich niet in hoeverre de familie van de patiënt lijdt. Mijn vrouw is na mijn levertransplantatie twee jaar overspannen geweest, zwaar overspannen. Dit komt omdat zij gedurende mijn ziekteperiode de contactpersoon was en iedereen steeds moest opbeuren. Ze is mijn grootste steun en toeverlaat geweest. Ik weet niet wat ik zonder haar had gedaan.’

Donald

ANBI: 808313472